Verslag CCB Prikkelt

2.045 views
0

Avondje rechtbank met CCB Prikkelt

Voordat Marleen Draisma (hoofd communicatie Politie Limburg), Laurens Ohlenroth (communicatiemanager NS en masterstudent die onderzoek doet naar inclusie & diversiteit) en Mignon van Halderen (lector Thought Leadership bij Fontys Hogeschool voor Communicatie) het woord krijgen in de rechtszaal (inclusief bar en kroonluchters!), opent voorzitter Robert Essenstam CCB Prikkelt in de Oude Rechtbank (Eindhoven). De communicatieclub heeft de ‘gedaagden’ immers ‘voor de rechter gesleept’ om hun visie te geven op merken en morele dilemma’s. “Sprekers, met name in de retailwereld, stonden niet te springen om hun ervaringen over maatschappelijke thema’s en dilemma’s met ons te delen”, zei Essenstam. “Dat deed ons beseffen dat ‘Merken tussen twee vuren’ het juiste thema was. Bij CCB Prikkelt is het juist de bedoeling dat het schuurt en knettert…”

 

Hoe actueel kun je het hebben? Vorige week verscheen namelijk de nieuwste commercial van Nike, met Colin Kaepernick, de Amerikaanse footballspeler, die in 2016 een van de gezichten werd in het protest tegen politiegeweld en discriminatie. Hiermee stortte het merk zich in een gevoelige politieke discussie. Niet volgens de (jury)leden van CCB, zo bleek tijdens CCB Prikkelt. Alle aanwezigen vonden dat Kaepernick een politiek statement kan maken en dat Nike geen spijt krijgt van de campagne ‘Dream Crazy’. Verdeeldheid was er wel over de campagne zelf. Een/derde van de aanwezigen dacht dat de marketingcampagne puur een mooi sausje was. Het uiteindelijke doel zou immers zijn: meer omzet.


Twee assen

De kwestie rond Nike vormde een mooie aftrap van deze ‘rechtszaak’, waarbij lector Mignon van Halderen van Fontys stelde dat ‘marketingdoelstellingen en de drive om dingen te veranderen, zeker samen kunnen gaan’. “Het vereist wel een andere vorm van strategie. Voor mezelf leg ik doelstellingen van organisaties langs twee assen: hoe passen ze bij de waarde van een bedrijf en hoe kunnen ze gecontinueerd worden.” Het was jammer dat deze gedaagde vanwege andere verplichtingen verstek moest laten gaan bij de rest van het proces, want ze had vast en zeker interessante toevoegingen gedaan op de voorbeelden die gedaagden Marleen Draisma en Laurens Ohlenroth gaven over respectievelijk de politie en de Nederlandse Spoorwegen.

Het duo kwam namelijk met talloze interessante ‘cases’. Zoals de totstandkoming van genderneutraal taalgebruik bij de NS. Laurens: “Binnen twee weken besloten we dit in te voeren. Gedragsveranderingen vragen altijd tijd. Medewerkers hebben zich fors geuit, ze vormen namelijk een afspiegeling van Nederland. De reacties die je buiten ziet, zie je binnen ook. Wees je daar ontzettend bewust van, neem het niet te lichtvaardig op.” Wil je er meer over weten? Beluister dan de podcast.


Ei van Columbus

Dat onderschreef Marleen. Naast haar werk als hoofdcommunicatie bij de Politie Limburg is ze actief betrokken bij ‘Roze in Blauw, een netwerk binnen de Nederlandse nationale politie dat zich speciaal bezighoudt met de bestrijding van antihomoseksueel geweld en de ondersteuning van slachtoffers daarvan. “Ik verbaasde me over de positieve en negatieve reacties die ik kreeg toen ik als agent deelnam aan de Canal Parade. Ook bij de politie bestaan alle meningen, dezelfde meningen die op straat te horen zijn. Ik weet dat de wereld niet ideaal is, maar wil er wel naar streven veranderingen aan te brengen.”

Draisma vroeg de aanwezigen dan ook naar het ei van Columbus. Zij kreeg meerdere ‘eieren’ van de CCB-juryleden: voortdurend in gesprek gaan, buitenwereld naar binnen brengen, accepteren dat discussies er zijn, hopen dat de tijd van nuance aanbreekt, transparant zijn, humor inzetten,  soms durven zeggen: ‘ik breng hier geen statement over uit’ en op ouderwetse kerntaken concentreren en doen wat bij je merk past.

 

CCB Prikkelt    

 

CCBPrikkelt   

Geef een reactie

Bij het gebruik van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close