Verslag CCB Inspireert Ranking the Reviews op 23 maart

841 views
0

‘Be good and tell it.’

Wie kent ‘m nog, deze uit de VS overgewaaide Pr-wijsheid? Na CCB Inspireert van 23 maart moet je die oude spreuk maar gauw vergeten. En vervangen door ‘be good and make them tell’. Jouw klanten en andere relaties zijn je beste ambassadeurs. Dus moet je hen op een slimme manier inschakelen om het goede nieuws over jouw bedrijf te delen.

Patrick Depauw was er duidelijk over: online ambassadorship verdringt de oldschool marketing. Deze Word of Mouth entrepeneur uit Brussel en CEO van Social Seeder gaf het CCB-publiek een interessante inkijk in de wereld van reviews en social media. Hij hield een warm pleidooi voor de ouderwetse mond tot mondreclame, maar dan in een compleet eigentijdse jas. “Je bent er niet met een bericht op Facebook. Je bereik is dan hooguit 2%. Wanneer je jouw ambassadeurs inschakelt en hen jouw nieuws online laat delen, ligt het bereik op meer dan 90%.” Patrick had een sterk bewijs van zijn gelijk. Een school vraagt 300 ouders van leerlingen om ambassadeur te worden en berichten over de school te delen. Ze krijgen een kant-en-klaar bericht over de nieuwe leerkracht waar de school naar op zoek is. Het bericht is voorzien van de buttons van alle relevante social media. Delen doe je dus met een simpele druk op de knop. Er doen 200 ouders mee, die gemiddeld 2,4 kanalen gebruiken. De uiteindelijke conversie is 400% (!).

Download hier de presentatie van Patrick Depauw.

Actief je reputatie sturen

Het publiek was onder de indruk. Ook het panel raakte geïnspireerd. Afdelingsdirecteur Marjolijn Cuppers van het Willem II College: “Wij moeten dit ook gaan doen. Onze marketingaanpak is nog teveel op traditionele media gebaseerd.”

Woordvoerder Wim Pleunis van het Tilburgse fusieziekenhuis ETZ wist te vertellen dat ze patiënten stimuleren om hun goede ervaring te delen op zorgkaartnederland.nl. Dat doet CEO Ton Gimbrère van de Bonheur Horecagroep ook. “Op de tafels in ons restaurant staan kaartjes, waarop we gasten vragen om hun ervaringen te delen op Tripadvisor. Hetzelfde doen we, wanneer we bij het uitchecken uit ons hotel een flesje water meegeven. Je moet de invloed van reviews niet onderschatten. Het zijn reputatiegegevens die ook voor je stakeholders van belang zijn.” Online reputatiemanager Rona van der Heijden van Indicia vindt het een gemiste kans van webshops als Zalando die ervaringen van klanten wel intern gebruiken maar niet extern delen. “Maak tevredenheid zichtbaar.”

Patrick had nog enkele goede tips. “Maak behalve van klanten ook van al je medewerkers ambassadeurs. Zorg voor unieke en vooral leuke content. De kans op delen neemt dan substantieel toe. En geef geen beloningen weg. Zorg wel voor binding met je ambassadeurs door ze bijvoorbeeld uit te nodigen voor een event.”

Ranking the Reviews was een geslaagde aflevering van CCB Inspireert. Ook gespreksleider en CCB-lid Inge Guffens droeg daaraan bij. En niet te vergeten de locatie, het prachtig verbouwde Qlubhouse in Tilburg. Foto´s zijn beschikbaar via Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Bij het gebruik van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close