Verslag CCB Inspireert: De kracht van Brabant

552 views
0

Hoe willen wij Brabanders dat anderen denken over Brabant? Wie zijn die anderen dan? Welk verhaal vertellen we en hoe meten we succes? Wat is de kracht van Brabant? We zijn een provincie van worstenbrood en gezelligheid maar ook van innovatie en samenwerking. Rondom deze karakteristieken heeft Brabant Branding hun strategie en communicatie gebouwd. Met een kleine 40 Brabanders luisterden we op het landgoed van Kasteel Maurick geboeid naar het verhaal van Gwen Zuring, teamlead van Brabant Branding, tijdens de CCB Inspireert op 8 februari. ‘CCB Inspireert’ is een reeks bijeenkomsten die informatief en inspirerend tegelijk zijn. De onderwerpen zijn zeer gevarieerd en de actualiteit van ons vak staat centraal. Het kan om een nieuwe landelijke trend gaan maar ook om een belangrijke ontwikkeling in stad of streek. In dit geval dus ‘De kracht van Brabant’.

 

Brabant Branding

Het doel van de regiobranding strategie dat Brabant Branding uitvoert is het versterken van het positieve imago van Brabant als top kennis- en innovatieregio. Dit doet Brabant Branding samen met partners, door het creëren en behouden van een top of mind positie voor Brabant bij de relevante doelgroepen. Hiermee versoepelen ze het werk van alle partijen in Brabant die zich bezighouden met o.a. het aantrekken van talenten, studenten, kenniswerkers, bedrijven en investeerders. Let op: Branding is niet hetzelfde als marketing. Branding is erop gericht om positieve gevoelens bij doelgroepen op te wekken, passend bij het gewenste imago. Marketing zet doelgroepen aan tot daadwerkelijke actie, tot investeringen, vestiging of bezoek. Dat doen bijvoorbeeld de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij en Visit Brabant. Brabant Branding is dus ondersteunend en faciliterend aan de (marketing)doelstellingen van anderen.

 

Worstenbrood of ASML?

Wat is je associatie met Brabant? Hoe duidelijk en sterk is dit merk voor buitenstaanders? Een voorwaarde voor een eenduidig beeld van onze mooie provincie is een eenduidig, gemeenschappelijk verhaal, de kernboodschap van Brabant. De activiteiten van alle partijen in Brabant, inclusief die van de provincie Noord-Brabant, vormen als het ware de bewijsvoering van de kernboodschap. Dus of je nu een bakker bent die de lekkerste worstenbrood van Brabant bakt of je werkt bij ASML, de boodschap is ongeveer hetzelfde. Welke deze is, vind je hier. Kernboodschap regio Brabant

 

Creatief, samenwerkend en meeslepend

Centraal in dit verhaal staan de drie merkwaarden; deze merkwaarden geven kernachtig weer wie en wat we als regio Brabant zijn, wat ons met elkaar verbindt zelfs al kennen we elkaar niet. De merkwaarden stellen alle Brabanders in staat om met één verhaal en één gezicht naar buiten te treden. Zowel in de ontwikkeling als uitvoering van o.a. strategieën & plannen, campagnes & evenementen en communicatie & marketing. De Brabantse kernboodschap, is uitgeschreven op basis van het Brabant brand filter. Het filter bestaat uit de drie Brabantse merkwaarden die we samen met de Brabantse partners hebben geformuleerd: courageously unconventional,  purposefully collaborative, remarkably immersive.
De kernwaarden van Brabant Branding

 

Meer lezen?

  • Op de website van Brabant Branding heb je t/m 15 februari de mogelijkheid de presentatie te downloaden in de bibliotheek. (onder ‘praktische hulpmiddelen’): https://www.brabantbranding.nl/bibliotheek/
  • Zes keer per jaar verstuurt het team een nieuwsbrief met bijzondere (vakinhoudelijke) projecten over Brabant. Bekijk hier het overzicht van alle edities. Schrijf je vooral in om nieuwe edities voortaan direct in je mailbox te ontvangen: Inschrijven nieuwsbrief Brabant Branding
  • Het doel van de regiobranding strategie Brabant is het versterken van het positieve imago van Brabant als top kennis- en innovatieregio. De strategie lees je hier: https://www.brabantbranding.nl/strategie/
  • De Brand Box is een verzameling van inspirerende verhalen van data science en duurzame energie tot smart mobility en agrifood en een beeldbank met foto’sen filmpjes. Alle content is rechtenvrij en voor iedereen gratis te downloaden en te gebruiken. De Brand Box ondergaat momenteel een doorontwikkeling, die voor de zomer van 2023 klaar is: https://www.brabantbrandbox.com/nl/

Campagne #InBrabant betreft een langlopende, meerjarige regionale en nationale (op termijn internationale) campagne om bij specifieke doelgroepen een positieve breinpositie te creëren met betrekking tot het merk ‘Brabant’: https://www.brabantbranding.nl/campagnes/inbrabant/?id=12253#?id=12253

 

Een kleine sfeerimpressie…

Geef een reactie

Bij het gebruik van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close