Verslag CCB Workshop: Merkwaardig gedrag op 26 mei

1.357 views
0

Voordoen, volhouden en meedoen – Een oefening in Merkwaardig gedrag


Het is een vermakelijk schouwspel. Zo’n 25 CCB-leden op en rond een piepklein voetbalveld. Schieten op nog piepkleinere goaltjes, dribbelen, elkaar de bal afpakken. Wie niet beter weet, zou denken dat de vereniging een Panna toernooi voor zijn leden organiseert. Maar de oefening aan de bal is niets minder dan de opmaat voor een leerzame workshop over ‘Merkwaardig gedrag’. De geïmproviseerde voetbalarena blijkt een inspirerend trainingsveld.

Ange van den Berg en Martin Pleging zijn de trainers. Met hun Do United organiseren ze sportieve en interactieve sessies voor organisaties die met trotse medewerkers het verschil willen maken. Het probleem is bekend. Bedrijven waar keihard wordt gewerkt en iedereen het elke dag weer druk heeft. Zonder dat de vraag wordt gesteld ‘waar doen we het eigenlijk voor?’. Er moet iets meer zijn dan winst en targets halen. Wat is nu eigenlijk onze strategie, onze stip op de horizon, onze Why? De baas of teamleider weet het meestal wel. Hij is de ambassadeur van het bedrijf en de belichaming van het merk. Maar hij is tevens een roepende in de woestijn, wanneer hij vergeet dat al zijn medewerkers vaandeldragers kunnen zijn. Hoe neemt hij ze mee op sleeptouw? De zweep erover, het geweer in de aanslag? Er moet een andere manier zijn om bij je medewerkers dezelfde spirit en betrokkenheid te bewerkstelligen. Ervoor zorgen dat ze zich gedragen naar wat je als merk wilt uitstralen. Maar dan zul je het eerst moeten voordoen.

Wat is je doel?

Terug naar de arena. ‘Allemaal op doel schieten’, luidt de instructie van Ange en Martin, elk met een vlag in de hand. ‘Maar bepaal voordat je schiet, wat jouw doel is. Focus op wat je wilt bereiken.’ Eén ding is meteen duidelijk, er zitten weinig getalenteerde voetballers bij CCB. Veel ballen gaan naast en over. En ook met die focus valt het aanvankelijk niet mee. Of iemand midden op het veld to the point wil vertellen over doel en strategie van zijn of haar organisatie. Daar sta je dan, extra herkenbaar in je blauwe hesje dat de trainers je hebben aangetrokken. Met langs het veld je CCB-maatjes die gele en rode kaarten mogen opsteken over wat je vertellen hebt. Een duim opsteken mag ook, maar voor het merendeel laten de omstanders zich kennen als de bekende beste stuurlui aan wal. Een van de criticasters betreedt het veld als concurrent. Rood hesje aan. ‘Aanvalluh!’ blijkt zijn parool. De trainers zwaaien met hun vlaggen. Het blauwe hesje krijgt versterking van twee teamgenoten. Drie blauwe tegen één rode, dat moet lukken. Maar behalve het voordoen blijkt ook het meedoen niet mee te vallen. Terwijl het trainersduo nog welke zulke goede tips heeft meegegeven: maak afspraken, bepaal ieders positie, laat je niet afleiden en bovenal, zorg voor plezier in het samenspel.

Succesfactoren

Er verschijnen flip-overs op het voetbalveld. Of de deelnemers aan de workshop willen noteren wat de succesfactoren voor goed samenspel zijn. En vooral hoe je dat samenspel dan ook weet vol te houden. CCB-ers zijn beter in communicatie dan in voetbal, dat blijkt al gauw. De creatieve ideeën zijn niet van de lucht. Na amper enkele minuten noteren we drie overvolle flipvellen. Samen successen vieren, waardering voor je medewerkers tonen, in gesprek blijven en natuurlijk samenwerken. Dat blijken de winnende factoren. Maar ‘plezier op de werkvloer’ is de absolute winnaar.

De trainers hebben nog één opgave. Welke van de suggesties breng je morgen concreet in praktijk en hoe doe je dat? ‘Ik begin de werkbespreking met de vraag aan mijn medewerkers waar ze het meeste trotst op zijn’, luidt een van de bruikbare voorstellen. ‘Vanaf morgen drinkt niemand in ons bedrijf zijn eerste kop koffie nog alleen’. Elkaar informeel opzoeken, dat vindt iedereen een prima idee. De hesjes kunnen uit, einde training en op naar de nabespreking. Uiteraard met een borrel, zoals dat hoort bij CCB.

 

Eén op de drie

Uit onderzoek in de VS blijkt dat in een bedrijf gemiddeld één op de drie werknemers op de hoogte is van de strategische doelen. Dat wil overigens nog niet zeggen dat daarmee één derde ook het gewenste Merkwaardig gedrag vertoont. Velen kan het blijkbaar weinig schelen waar het bedrijf op af koerst. Slecht twintig procent van alle werknemers is even enthousiast als de leiding.

 

In transitie

De workshop Merkwaardig gedrag werd op 26 mei georganiseerd in De Kennismakerij. Onder deze naam maakt de Bibliotheek Midden-Brabant alvast kwartier in de Tilburgse Spoorzone om daar volgend jaar definitief neer te strijken met de bibliotheek van de toekomst. De Kennismakerij staat model voor het transitieproces waarin de bibliotheek verkeert. “Ook deze workshop is een toonbeeld van transitie”, aldus CCB-voorzitter Robert Essenstam tijdens zijn welkomstwoord. “Maar dan van onze vereniging. Vandaag laten we zien dat we met onze bijeenkomsten de deelnemers soms letterlijk van hun stoel af willen krijgen.” Die deelnemers wisten op dat moment nog niet dat ze enkele ogenblikken laten op en rond het voetbalveld zouden staan…

Geef een antwoord

Bij het gebruik van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close