Verslag CCB Inspireert: Erik Kessels op 15 maart

2.386 views
0

“If no one hates it, no one loves it”. Het betoog van Erik Kessels was vol van sterke oneliners en voorbeelden van briljante ideeën. “Embrace impossible ideas” is dan ook dé manier van Kessels om spraakmakende campagnes te maken.

Op 15 maart was Kessels te gast bij SintLucas in Boxtel om ruim 95 CCB-leden en nog een hele club Lucas-studenten mee te nemen in zijn ideeën over creativiteit en inspiratie. Erik was terug op de plek waar hij in de jaren 80 zijn droom dacht waar te maken met de opleiding tot etaleur. “Die droom spatte ruw uiteen. Etaleur worden? Niks voor mij.” Het werd reclame.

Erik Kessels (Roermond, 1966) werkte na het SintLucas onder andere bij Ogilvy & Mather, Kuiper & Schouten en Chiat/Day. In 1996 richtte Erik met zijn kompaan Johan Kramer het communicatiebureau KesselsKramer op. Het bureau maakte baanbrekend werk voor merken als Hans Brinker Budget Hotel, Ben, Diesel en MTV. Werk dat in binnen- en buitenland op de hoogste podia werd bekroond.

Zijn betoog was een aaneenrijging van reclamevondsten waar je alleen maar jaloers op kunt worden. De CCB-leden smulden van alle sappige anekdotes. Het was zelden zo stil in een CCB-zaal, die toch overvol was.

Embrace impossible ideas

Kessels positioneerde het Hans Brinker Budget Hotel als The Worst Hotel in the World en realiseerde daarmee bijna een verdrievoudiging van het aantal overnachtingen. “Wij vertelden de waarheid over alle nadelen van het hotel, dat bleek de beste boodschap.”

Hij maakte van telecomprovider Ben een alom gekende en gewaardeerde persoonlijkheid. “Toen bleek dat ze eigenlijk de naam Proximus wilden gaan voeren, bedankten wij voor de eer. Om vijf voor twaalf klopten ze alsnog bij ons aan.”

Zijn Iamsterdam is mede dankzij de meer dan manshoge letters voor het Rijksmuseum al door honderdduizenden toeristen gefotografeerd. “Creativiteit is eigenlijk een soort synoniem voor anders en afwijkend”.

CCB Inspireert met Erik Kessels

Mistakes are good

“Hoezo, moet alles perfect zijn? Fouten maken hoort erbij, een kwestie van durven. Ideeën die onmogelijk lijken, zijn vaak de beste. Dus moet je ten minste één keer per dag een idioot willen zijn, de clown willen uithangen. Alleen dan lukt het je om weg te blijven van de gebaande paden.”

A good idea has no borders

“Er zijn best mooie campagnes, maar er is ook heel veel rotzooi. Dat krijg je ervan wanneer je je oren laat hangen naar je opdrachtgever. Het is juist de kunst om uit de briefing die je krijgt, totaal iets anders te halen dan je opdrachtgever heeft bedoeld. Zolang je hem maar meeneemt in je overwegingen en weet te overtuigen. De grenzen opzoeken, daar gaat het om. En een goed idee kent geen grenzen. Je moet ook fouten durven maken, weggooien en opnieuw beginnen. Van vergissingen en blunders leer je. De wereld zit er vol van. Voor mij zijn ze een bron van inspiratie.”

CCB Inspireert met Erik Kessels

Use your hobby

Die inspiratie haalt Erik ook uit foto’s. Urenlang zit hij op Flickr foto’s te bekijken en soms vindt hij een pareltje: een serie foto’s die samen een verhaal vertellen. Mensen en gebeurtenissen die vaak niemand opvallen, maar die soms bizarre vormen kunnen aannemen wanneer hij ermee aan de slag gaat. Zijn beeldfascinatie is dan zijn kompas en zijn creatieve brein zijn gereedschap.

De resultaten zijn verbluffend en verbazingwekkend. Zoals de 13e aflevering uit zijn Useful Photography reeks waarin hij tweeduizend penis selfies heeft verzameld. Of de tentoonstelling die hij inrichtte rond de beelden van een voor hem totaal onbekende vrouw. Zelfs de beroerte die zijn vader trof, inspireerde hem tot het maken van een fotoboek en tentoonstelling. Onder de titel Unfinished Father bracht hij een eresaluut aan Kessels senior die zich jarenlang vol toewijding had geworpen op het restaureren van de Italiaanse autoklassieker Topolino.

Na bijna twee uur les in creativiteit moest de zaal in SintLucas even bijkomen. “Ben jij nou een reclamemaker of een kunstenaar?” werd gevraagd door de zaal. Erik: “Geen idee, ik doe vooral wat ik leuk vind.” Ook wilden de CCB-leden nog zijn visie op de toekomst weten. “”Er komen elke dag wel media opties bij. Maar communicatie blijft draaien om een sterk idee”.

Meer foto’s vind je op onze Facebook pagina.

Save

Save

Save

Geef een reactie

Bij het gebruik van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close