Verslag CCB College: Marketing Design

1.561 views
0

Marketing design: een vleugje neuromarketing met een flinke schep Design Thinking

Wat je krijgt wanneer je politiek econoom Adam Smith en psycholoog Siegmund Freud mixt met een vleugje Daniel Kahneman? Een behoorlijk intensief, breinbrekend mini-college van Eveline van Zeeland, voormalig (slechts twee weken uit dienst, as we write) lector smart marketing & strategie aan de Fontys en nu eigenaar van Marketing Design Lab. Veertig CCB-ers kropen dinsdag in de ‘schoolbanken’ van het Student Hotel in Eindhoven voor een avond Marketing Design. Wat dat voor inzichten opleverde? Daar is de ruimte voor dit webtekstje simpelweg te kort voor, maar we doen een poging. 😉

Concrete oplossingen voor lastige vraagstukken

De ‘verkorte’ introductie in framing, inferieure referentiepunten, choice blindness lab en postrationalisatie was al zo interessant dat toehoorders Eveline overstelpten met vragen. Het bleek slechts een opstapje te zijn naar het daadwerkelijke thema: Marketing Design. Een techniek gebaseerd op het populaire design thinking waarin je op zoek gaat naar de best mogelijke praktische oplossing en die direct test om te zien of het effect heeft. Vervolgens analyseer en ontwerp je de vervolgstappen. En wat blijkt? Het is bijzonder goed toe te passen op marketingvraagstukken. Door je uitdaging te benaderen vanuit ontwerp in plaats van het probleem eerst uitvoerig te analyseren, kom je vaak sneller tot antwoorden. En de oplossing is dan ook nog eens concreet en direct toepasbaar. 

De robotdokter is het meest betrouwbaar

Zo liet Eveline Design Thinking los op het creëren van chatbots als intermezzo tussen tandarts en kaakchirurg. Patiënten die worden doorverwezen, zien de chirurg namelijk pas op het moment dat hij daadwerkelijk verstandskiezen eruit snijdt. Behoorlijk stressvol. Een chatbot kan dan helpen de stress en angst te verlagen door antwoord te geven op eventuele vragen. Samen met een testgroep onderzocht Eveline wat het beste werkt om mensen gerust te stellen: een chatbot die begripvol en warm reageert of juist een virtuele assistent die in vakjargon en professioneel reageert. Natuurlijk kun je daar allerlei theoretische psychologische onderzoeken en probleemstellingen op los laten, maar door ‘gewoon’ verschillende praktische oplossingen te testen, kwamen Eveline en haar onderzoeksgroep al snel achter het antwoord. Juist de robot die praatte als een volleerde chirurg schepte het meeste vertrouwen. 

*SPAM* Bestel Eveline’s boek hierrrrr

Eerlijk is eerlijk, we kunnen pagina’s volschrijven over dit intrigerende college. Maar, elke marketingprofessional weet dat het web daar niet voor gemaakt is. Dat wordt dus even wachten tot het uitgebreide artikel in het nieuwe CCB-magazine in april. Uiteraard kun je in de tussentijd ook gewoon naar bol.com surfen en Eveline’s nieuwe boek bestellen. Marketing Design met Customer Journey Mapping is – afgaande op dit CCB-college – namelijk een echte aanrader!

 

En zoals beloofd zijn de slides van Evelines college hier beschikbaar:

Download hier de slides van het CCB College: Marketing Design

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Bij het gebruik van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close