Verslag CCB Prikkelt – Influencer marketing

1.904 views
0

Is het een hype die weer overwaait of hebben we het over oude wijn in nieuwe zakken? Betreden we een nieuw tijdperk in onze communicatie-evolutie, gaat het om een ongrijpbaar fenomeen? Influencer Marketing. Het bleek een treffend gekozen onderwerp voor de jaarlijkse editie van CCB Prikkelt op dinsdag 31 oktober bij de Greenhouse Group in Eindhoven. Want Influencer Marketing maakt de tongen los, leidt tot boeiende discussies en biedt stof tot napraten. Het laatste uiteraard onder het genot van een mooi glas. Het thema van de avond luidde niet voor niets ‘onder invloed’.

Hoe ver reikt eigenlijk die invloed van de vele vloggers die we tegenwoordig dagelijks langs zien komen? En: doen zij het vooral voor zichzelf en voor de fun? Of werken zij in opdracht van het merk dat je de ene keer duidelijk in beeld hebt en de andere keer verscholen in hun boodschap lijkt te zitten? Deze en vele andere aspecten van Influencer Marketing passeerden de revue. Deskundig voor het voetlicht gebracht door Laurence Janssen, die bij RTL de schakel vormt tussen merken en diverse content-platformen, en door mediapsycholoog Mischa Coster. De levendige interactie met de ruim 70 aanwezige leden en introducés werd in goede banen geleid door communicatieadviseur Koen van Tankeren die we ook kennen als voorzitter van ‘onze zustervereniging’ in Utrecht.

Hoezo nieuw?

Al snel bleek dat Influencer Marketing ‘er gewoon bij hoort’. Geen hype, niet exclusief voor millennials. Influencers zijn bovendien niet altijd BN’ers of andere celebs en voor hun invloed zijn zij niet uitsluitend afhankelijk van het aantal volgers of subscribers. De reacties op de door Koen gepresenteerde stellingen maakten duidelijk dat dit nog betrekkelijk nieuwe communicatiefenomeen de gewoonste zaak van de wereld is. En trouwens ‘hoezo nieuw?’. Natuurlijk ben je onder de indruk wanneer je hoort dat vlogger Enzo Knol 1,4 miljoen abonnees heeft. En kijk je ervan op dat behalve beroemdheden als Ronaldo en Boef ook Monica Geuze de status van YouTube-star heeft bereikt. Met iedere dag een nieuwe video op hun eigen kanalen doen zij het bereik en de invloed van de old-school media verbleken. “Maar influencers zijn van alle tijden”, zo betoogden Laurence en Mischa. Popsterren, auteurs, acteurs, noem maar op. En zagen we al niet in de 50’er jaren reclame met BN’ers, die ‘den Nederlanschen huisvrouw’ voorhielden welke zeep het beste poetste en schrobde?

Nieuwe generatie

Toch is Influencer Marketing geen oude wijn in nieuwe zakken. De digitalisering heeft op het gebied van marketing en communicatie nooit gedachte ontwikkelingen teweeggebracht. De technische mogelijkheden lijken onbegrensd en het aantal beschikbare kanalen is zowat ontelbaar. Dat zou je -uiteraard met alle respect- de nieuwe zakken mogen noemen. Maar er is meer aan de hand. De wijn is fonkelnieuw. Het communicatiespeelveld is ingrijpend veranderd. Een nieuwe generatie zit aan de knoppen en kiest én maakt zijn eigen content. “De vloggers van nu zijn nog geboren met de televisie in de huiskamer”, legden Laurence en Mischa uit. “Maar de volgende generatie kent uitsluitend nog smartphone en tablet.”

StukTV

Hét levende bewijs dat je als influencer iets gemeenschappelijk met je doelgroep moet hebben. Ook betrouwbaarheid, authenticiteit en effectiviteit zijn voorwaarden om als influencer een succesrol te vervullen. Mensen moeten jou zien zitten en uiteraard iets doen met je boodschap. Met die uitleg van de inleiders ging het CCB-publiek een heel eind mee. Maar er waren ook kritische kanttekeningen. Je ziet soms influencers een uitglijder maken door een domme opmerking of actie. Ze beleven een afgang, omdat ze zo nodig in een Tv-show moeten zitten. En: laten influencers zich niet te veel pushen door de merken die ze vertegenwoordigen of -soms impliciet- promoten? Wacht hen dan hetzelfde lot als het reclamefilter op social media? Volgens Laurence en Mischa weten de meeste influencers prima waar ze mee bezig zijn. En ook het publiek, zelfs kinderen, weet vlog en commercie van elkaar te onderscheiden. Bovendien gaat het bij Influencer Marketing lang niet altijd om het grote publieksbereik via de YouTubes en Instagrams. Het instrument werkt ook effectief in een niche, waarbij je via een gesloten platform een specifieke doelgroep wilt bereiken.

Influencer Marketing is geen hype, daar was iedereen het over eens. Het is een nieuwe stap in de ontwikkeling van ‘ons mooie vak’. Voor de een al de gewoonste zaak van de wereld, voor de ander nog enigszins ongrijpbaar. Daarover werd na afloop nog lang nagepraat. Uiteraard in Bourgondische sferen. Zoals we gewend zijn bij CCB.

Gastvrij Greenhouse

Het podium van CCB Prikkelt stond op 31 oktober bij de Greenhouse Group in Eindhoven. CCB genoot gastvrijheid op het hoofdkantoor van deze overkoepelende organisatie van vijf toonaangevende bureaus op het gebied van digitale marketing. Tot de klanten van de Greenhouse Group, dat ruim 350 medewerkers telt, behoren bekende merken als Vodafone, Eneco en Staatsloterij. Partner Ralf van Lieshout heette CCB welkom en vertelde onder meer dat het onderwerp van CCB Prikkelt ook bij de Greenhouse Group hoog op de agenda staat: “Beïnvloeding is bij ons dagelijkse kost.”

Dank aan Hans voor de Ven voor de verslaglegging van deze avond. Het volledige verslag van CCB Prikkelt is terug te lezen in het CCB Magazine, wat begin 2018 op de deurmat valt van al onze leden. Ben je na het lezen van dit verslag of jouw deelname van deze events zo enthousiast dat ook jij lid wil worden van onze club? Schrijf je dan direct in via het inschrijfformulier op deze site.

Presentatie en foto’s

De volledige presentatie kun je hier downloaden..

Raldo Neven van Neven Fotografie heeft de avond vastgelegd en deze foto’s kun je zoals gebruikelijk terugvinden op onze Facebook pagina. Like, share & tag gerust!

Geef een antwoord

Bij het gebruik van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close