Verslag CCB Inspireert met Blauw Gras op 12 oktober

1.640 views
0

‘On the sweet Spot’ met Blauw Gras – Van merken mensen maken

 

Hoe krijg je het voor elkaar dat merk en publiek daadwerkelijk met elkaar communiceren? Hoe kom je aan de perfecte match tussen wat je als merk wilt vertellen en het publiek van jou wil horen? Het van oorsprong Tilburgse bureau Blauw Gras heeft het antwoord: creëer met een slimme activatie, digitaal en het liefst social, de beoogde interactie en je bent waar je wezen moet. On the sweet Spot.

Erik Wiese (28) gaf dat antwoord op 12 oktober tijdens een druk bezochte CCB Inspireert in de Tilburgse Hall of Fame. Erik was terug in Tilburg. De stad waar hij vijf jaar geleden op een studentenkamer de basis legde voor zijn inmiddels succesvolle en naar Amsterdam verhuisde bureau. Blauw Gras staat bekend om zijn vaak spraakmakende online campagnes en digitale merkactivaties en bedient mooie merken als Burger King, Peijnenburg, Monuta en De Telegraaf.

In zijn nakie

Van een merk een mens maken, dat is volgens Erik waar het op aankomt. “Voordat we met ons creatieve proces beginnen, kleden we een merk eerst uit. We zetten het in zijn nakie. Dan gaan we kijken hoe we er een mens van kunnen maken, het een gezicht en een eigen tone of voice geven. Als je een merk echt wil laten communiceren met zijn publiek, moet je het ook laten praten; en iets laten terugzeggen wanneer dat publiek vragen of wensen heeft.” Blauw Gras kiest daarbij bewust voor de contentstrategie. “Met alleen advertising kom je er niet. Je hebt relevante content nodig om de toegevoegde waarde van een merk over het voetlicht te krijgen.”

Facebook en pruttelkoffie

Maar die relevantie wordt pas echt beloond, wanneer je de content weet te verpakken in een aansprekende vorm en daarbij de meest doeltreffende kanalen kiest. Digitale en online communicatie is daarbij voor Blauw Gras het basisgereedschap. Opvallende video’s produceren, ervoor zorgen dat een merk een stevige positie verwerft op digitale platforms; het is dagelijkse kost. Een geslaagde inzet van social media vormt daarbij de ultieme uitdaging. Blauw Gras heeft wat dat betreft de wind in de zeilen. De ontwikkelingscurve van het bureau vertoont een opvallende parallel met die van social media. Of zoals Erik het verwoordde: “We zijn allebei in vijf jaar tijd volwassen geworden. Toen wij onze eerste klanten in Tilburg koffie schonken uit een pruttelpot, was het gebruik van bijvoorbeeld Facebook nog een ad hoc gelegenheid. In ons nieuwe kantoor aan ’t IJ beschikken we over een bar en professionele koffiemachine en hebben we het met onze klanten over de strategische en geïntegreerde inzet van social media.” Toch beschouwt de voorman van Blauw Gras ‘het social gaan’ niet als doel op zichzelf. “We kijken niet alleen naar het bereik. De centrale vraag blijft wat de inzet van social media voor een merk doet in de relatie met het publiek. Uiteindelijk draait het toch weer om the sweet spot.”

Topsport

Het team van Blauw Gras telt inmiddels vijftien vooral jonge talenten. Of ze allemaal voetbalfanaat zijn, vertelde Erik er niet bij, maar in elk geval is de topclub Barcelona hun grote voorbeeld. “Wat wij doen, is topsport bedrijven. De prestatielat ligt altijd hoog, alleen het beste is genoeg. De wil om te winnen staat voorop. Het is de enige manier om ook plezier in je spel en dus in je werk te hebben. Natuurlijk, opdrachten moeten financieel interessant zijn, maar we willen er vooral blij van kunnen worden.”

 

De Monuta case

Dood gaan, begraven of gecremeerd worden. Het zijn niet de vrolijkste onderwerpen voor een campagne. Toch zul je moeten, wanneer je Monuta heet en uitvaartverzorging tot je core business behoort. Krijg dat onderwerp maar eens top of mind, en dan ook nog bij de doelgroep die nog midden in het leven staat. Blauw Gras koos voor het concept ‘Hoe wil jij straks herinnerd worden?’. Daarbij inspelend op de trend dat mensen op social media veelal over zichzelf communiceren. De short stories waarin mensen vertellen over hun uitvaartwensen, bleken de juiste opmaat voor agendasetting bij de beoogde doelgroep. In essentie was het de klassieke benadering van kennis, houding en gedrag. Maar dan wel een in een eigentijdse jas: online en social. Of dit nou pure content of toch weer ouderwetse advertising was? In elk geval was de verbinding tussen merk en publiek gemaakt.

Geef een reactie

Bij het gebruik van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close